lördag 22 november 2008

Berömmelse för kvarteren samt Bennebodens historia

I torsdag (alltså i förrgår) publicerade DN På Stan (tyvärr har jag bara hittat den i papperstidningen och inte på webben) om kvarteren! Jag ger några tips på guldkornen, och så finns det en karta där turister och nyfikna boende kan lotsa sig fram i Stockholms mysigaste kvarter.

Var inne på Benneboden i går morse och där låg artikeln framme på disken. Ägaren förklarade för mig att han minsann drivit den i 21 år. Intressant nog har en av kommentarerna till tidigare inlägg handlat om detta, läs bara denna synnerligen trevliga kommentar:

Hej.Min farmor är 101 år och har bott på Alströmergatan 25 sedan 1959. Jag har för mig att, när jag var liten låg det en tobaksaffär där LIVS ligger i dag. En riktigt inrökt trevlig tobaksaffär med stort sortiment och organiserat plåtter; allt höljt i ett hemlighetsfullt mörkgult ljus och expedierat av en äldre gentleman.Min farmor är helt klar i knoppen och bor fortfarande hemma och är frisk, så om undrar nåt om "förr i tiden" angående ditt älskade område, kan du säkert få svar från farmor Westa!

Visst blir man nyfiken på farmors historier och minnen? Tänk att en tobaksbutiks historia kan vara så spännande...

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej igen Fredrik

SOm jag skrev i min tidigare kommentar bodde jag i 32:an imånga år och minns tydligt Benne i Benneboden. Det var dels en vanlig tobaksaffär med cigaretter, tidningar, tips mm, dels en del med leksaker och div andra grejor. Som barn var det naturligtvis leksakerna som drog mest intresse. Särskillt minnsa jag att jag köpte stenkulor och filmisar av honom. Det var lite av en skvallercentral också och han höll väl reda på alla som bodde i huset. När vi skulle flytta till större lgh i Sätra 1965 blev jag noga tillsagd av min mamma att inte tala om det för Benne. Han lät ocks oss ungar hjälpa till lite bakom disken ibland - mycket spännande. Min mormor, som förrästen också hette Vesta bodde kvar i huset till hon dog 1972 och var rätt virrig mot slutet. Hon hade då en kopia av sin dörrnyckel liggande i affären och kunde få hjälp när hon låst sig ute.
OLE

Anonym sa...

På tal om Benneboden

Här låg redan på 40-talet en kombinerad tobaksbutik och diversehandel med namnet Benneboden och ägdes av en viss herr Skog. Jag var 6 år gammal, när jag och mina föräldrar 1942 flyttade till Gjutargatan och pappa brukade skicka iväg mig till Benneboden för att köpa ett paket Robin Hood. Jag fick en 50-öring och kunde behålla 5 öre till godis. Där La Famiglia idag ligger, fanns en mjölkaffär och strax intill låg Ruths Livsmedel. Runtomring fanns ytterligare ett halvt dussin mjölkaffärer, två stycken bara på Gjutargatan. Längst ner på Gjutargatan, i hörnet av Industrigatan, fanns ett ölkaffé som i slutet av femtiotalet ersattes av en hålkortsbyrå. Jag bor fortfarande kvar på Gjutargatan och har som sagt många minnen från de här kvarteren.

bengt.kynning@comhem.se

Anonym sa...

Läste artikeln i DN och måste bara plussa för ditt initiativ! +++++

Flttade in på Svarvargatan 3 för några månader sedan och måste säga att jag (trots att jag som bott på Kronobergsgatan i tio år) upptäckt en hel del guldkorn i detta område...

Keep it up!

Anonym sa...

Hej, jag heter Caroline Johansson Sjöwall och är reporter på tidningen Vårt Kungsholmen. Jag är igång med ett reportage om kungsholmsbor som bloggar om sin stadsdel och hittade då din blogg. Det skulle vara jättekul om vi kunde få kontakt. Kan du maila eller ringa mig på nummer 070-4891428? Hoppas vi hörs.

Vänligast,
Caroline

Reporter Direktpress
Tel: 08 - 54587072
Mobil: 070 - 4891428

aftermath sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.