söndag 2 november 2008

Två tips


Hittade två saker i helgen som är ett måste för varje stockholmare som är det minsta intresserade av sina kvarter:

1. Stockholmskällan. En fantastisk sajt gjord av Stockholms Stad, Stadsmuseet, Spårvägsmuseet och några andra. Man kan söka på gamla dokument, kartor, ritningar, ljud och framför allt määängder av bilder. När jag sökte på "Kungsholmen" hittade jag till exempel 447 bilder, 122 dokument, 4 kartor....underbart!

2. Stockholmshyllan på Stadsbiblioteket. Jag (och säkert många i min generation) har nog en liten övertro på nätet. Jag trodde liksom att det mesta gick att ta reda på om mina kvarter, bara man googlade tillräckligt smart. Jag hade fel.

Herregud vilka hyllor! Meter efter meter med Stockholmslitteratur. Lånade med mig massor hem, har nördat ner mig hela helgen. Visste ni till exempel att Kungsholmsgatan (den som går in vid Scheelegatan) en gång gick parallellt med Fleminggatan och slutade vid Mariebergsgatan? Kungsholmsgatan har alltså en gång varit en del av mina kvarter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Superkul att du hittat både till Stockholmskällan och till Stadsbibblans Stockholmshyllor! Det gläder oss verkligen när rätt litteratur/webbmaterial möter rätt användare.

Hälsningar
Sandra Sporrenstrand, en av de gamla rävarna bakom Stockholmskällan, bibliotekarie på Stadsbiblioteket och Kungsholmsbo (som ska titta vidare på din blogg)

PS Jag vet inte vad som fanns i boktraven du tog med dig från Stockholmshyllan, men jag vill gärna tipsa om Kungsholmen vid sekelskiftet från 1943. Den går att begrava sig i länge. (http://www.stockholmskallan.se/index.php?sokning=1&action=visaPost&mediaId=16601)

Fredrik sa...

Sandra,

Vilken trevlig kommentar! Känns som att det inte bara är jag som hittat rätt, utan också Stadsbiblioteket när de anställt så engagerad personal.

Just den boken var inte med i högen, men är faktiskt på Stadsbiblioteket just nu och ska genast leta upp den.

Hälsningar,

Fredrik Johansson