måndag 3 november 2008

Ett postkontor

Titta på denna karta över mina kvarter. Det är en tunnelbanekarta från 1973 som jag hittade på den här trevliga genomgången av historiska hållplatsnamn i Stockholm.

Ser ni det lilla posthornet vid trekorsningen Alströmergatan/Igeldammsgatan? Det har alltså legat ett postkontor precis mittemot mig. Tänk om man kunde hitta någon pensionerad kassörska som jobbat där, vilket intervjuscoop till bloggen!

Nu ligger där en målerifirma med det käcka namnet Granath och Polsk. Måste ta mig in där med kamera och se om jag hittar några spår av postkontoret. Återkommer!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Jag bodde som barn och några år som vuxen i 32:an. 73-74 när Posten skulle flytta ner till Trossen bildade vi Kungsholmens Västra Byalag som med hjälp av namninsamlingar mm försökte övertala Posten att inte flytta då det vid den tiden bodde mycket äldre personer i området. När jag var riktigt liten (mitten av 50-talet) tror jag mig minnas att systembolaget låg i dessa lokaler.

Fredrik sa...

Tack för denna värdefulla upplysning, intressant! Nu får man gå till Ica Västermalmsgallerian när man får stora brev.
Då vet vi också att Posten drog i början på 70-talet redan.

Fredrik Johansson

Anonym sa...

Min mamma jobbade på den posten i slutet av 50 början av 60 talet!! När jag gick igenom min pappas saker häromdagen hittade jag hans adressbok med numret dit, de träffades 1962. Idag är jag ordförande i den stora föreningen i 32:an! Lägenheten har jag fått av mina föräldrar, som köpte den 1989.

Elisabeth A